fredag 31 maj 2013

Sociala medier i klassrummet - hur gör jag?

Jag läste Micke Krings blogg och plötsligt kom det här inlägget att bli färdigt. Det har legat på väntan ända sedan jag var på SETT13, men jag har inte riktigt fått till det. Det handlar om att tillåta användandet av sociala medier, eller andra digitala verktyg för eleverna i klassrummet. Hur gör vi? Vad är tillåtet? Hur ska eleverna få/kunna använda sociala medier eller/och digitala verktyg i skolan? Jag har tänkt på det här länge, hur ska jag göra med ex. Facebook i klassrummet?

Vi bestämde att alla klasser skulle ha en varsin sluten Facebookgrupp samtidigt som en-en infördes. Det här med Facebookgrupper för klasser startade tidigare på skolan, jag var med och startade en när jag släppte min gamla nia för två år sedan. De ville hålla kontakten med varandra och med oss mentorer och därav Fb-gruppen. Jag vet att andra har gjort på liknande sätt. Men tillbaka till sociala medier i klassrummen, Facebook blev helt plötsligt där eleverna befann sig under lektionstiden. De var/är ständigt inloggade, precis som jag. Vi kan kommunicera hela tiden via Facebook, jag kan gå in och skriva i klassgruppen och vägleda eleverna framåt. De elever som gärna sitter i grupprum ibland, eller går till speciallärare eller sitter och jobbar på andra ställen kan jag nå, enkelt - via Facebook. Jag tycker det är fantastiskt. Det här fungerar bra, så länge jag inte förbjuder och blockerar. Jag försöker ha en öppen dialog med mina elever och pratar om hur viktigt det är att vi arbetar med verkliga verktyg. Att vi rör oss i verkligheten även i skolan, att jag litar på att de kan hantera Facebook under lektionstid. Vi pratar om hur vi uttrycker oss i sociala medier och hur vi uttrycker oss irl.

Vid ett tillfälle, när jag såg att ingen i klassen läst det jag skrivit i klassgruppen, frågade jag varför. Var de inte inloggade? Svaret jag fick var att de inte fick vara på Facebook under lektionstid, för andra lärare. Det var förbjudet, sa de. Vi hade diskussionen igen, om frihet under ansvar, om möjligheten till att kommunicera med varandra på fler än ett sätt, om förbud och blockeringar och om att vara i verkligheten. Vi pratade om och pratat ofta om att det måste vara på riktigt det vi gör i skolan. Det ska vara viktigt på riktigt som Micke Kring skriver. Även för oss vuxna. Jag känner att jag har nytta av Facebook och andra sociala medier och digitala verktyg i min undervisning. Eleverna har nytta av Facebook i klassrummet och utanför klassrummet och nästa läsår hoppas jag att Facebook kommer vara ett av verktygen fler använder sig av för kommunikation i och utanför klassrummet tillsammans med eleverna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar